dijous, 14 de març del 2013

Les competències a partir del DAFO

Després d'analitzar el context amb l'ajuda del DAFO, penso treballar les meves competències en aquest context de la següent manera:

Pel que fa a les DEBILITATS que presenta l'escoleta, crec que em poden ser útils per adquirir o millorar alguna de les competències que es presenten a aquesta assignatura.
  • Primerament, el fet de tenir un pati el qual considero poc estructurat i on abunda el formigó, puc adquirir la competència 5. Reflexiona sobre el procés de millora. A més, com que el projecte de millora que durem a terme va dedicat exclusivament als espais exteriors, penso que és una bona manera per interioritzar-la.
  • Llavors, he pogut observar que algunes de les activitats que realitzen els infants són dirigides i no compten amb la creativitat i imaginació dels infants. Per tant, hem fa reflexionar amb la manera de dur-les a terme i, així, puc adquirir les competències 1.2. Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional i, la 4. Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge, ja que al no tenir experiència, no sé si ho fan d'aquesta manera degut a les vivències d'anys anteriors.

En canvi, pel que fa a les FORTALESES, penso que són moltes i que, per tant, en puc extreure un gran nombre de competències molt importants pel dia de demà.
  • La principal i la que sirà més present és la 3. Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d'Educació Infantil. Aquesta competència la puc adquirir pràcticament tota, amb les seves subcategories. Per una banda, després de quasi un mes de pràctiques, he pogut observar el funcionament del centre. Per altra banda, ja he començat a reflexionar en quant a l'organització del centre (competència 3.2.).
  • És una escoleta que dóna l'oportunitat de poder fer partícips als pares, que empra la metodologia basada en ambients, en la qual existeix molta comunicació entre tot l'equip educatiu, que col·labora amb altres professionals, que degut al gran valor que dóna a les ràtios permet una millor distribució de l'espai. És a dir, gràcies a tots aquests factors esmentats, puc adquirir la competència 4.2. Identifica bones pràctiques, les compara.
  • A més, diria que és una escoleta on recull mitjançant els documents de centre tot el que porten a terme. És a dir, justifiquen tot el que desenvolupen i el perquè ho fan així. Per tant, diria que amb aquest fet puc adquirir una sèrie de competències com 1.4. Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica, 2.6. Argumenta el que ha fet i per què, i la competència 3.3. Contrasta allò que recullen els documents del centre amb les pràctiques i rutines que es realitzen. També diria que la competència 2.7. Reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de millorar en la seva actuació professional, podria ser una bona competència que podria adquirir amb l'observació i participació de les reflexions que en treuen a l'escoleta on faig pràctiques.
  • Finalment, podria dir que ja des d'un primer moment ens donaren un resum del document de centre en el que apareixia la metodologia en que es basaven i amb la seva justificació; per tant, he pogut contrastar allò recollit en aquest document amb les pràctiques i rutines que es realitzen (competència 3.3.).

No obstant això, també dins l'apartat de fortaleses, podem situar-hi la competència 4. Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge. Tot i que sempre es pot millorar, a l'escoleta s'hi poden identificar molt bones pràctiques. Com a conseqüència d'això, el grau d'exigència en quant a la reflexió és major.

Pel que fa a les AMENACES també se'n poden adquirir algunes competències iguals d'importants que la resta.
  • Aquesta escoleta, com tantes altres degut en el moment en que vivim, passa per un situació en que els recursos econòmics són baixos. Aquest fet ens pot servir per reflexionar a l'hora de dur a terme el projecte de millora i, per tant, podria assolir la competència 5.4. Preveu els obstacles i les resistències en l'aplicació del projecte de millora.

Per concloure, penso que és una escoleta amb molts de factors i punts positius que em poden ajudar a adquirir un gran nombre de competències.


JUSTIFICACIÓ COMPETÈNCIES:
2.1. he buscat els meus punts forts i els febles en quant a les meves capacitats i competències, i així, poder anar adquirint competències
2.2. comparo les meves pròpies creences amb les activitats i pràctiques que es duen a terme al centre on faig pràctiques i que, per tant, les competències que podré anar adquirint o les que em mancaran
2.3. aquí descric les competències que puc anar adquirint gràcies a les característiques i funcionament del centre, a més de les que em proposo
3.2. reflexion sobre l'organització i distribució del propi centre

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada