divendres, 1 de març del 2013

Les competències des del meu punt de partida

Al llarg de tota la carrera se'ns han anat inculcant una sèrie de competències, les quals penso que unes ja tinc bastant adquirides, i d'altres que he d'anar treballant per assolir-les.

Les competències de l'assignatura i de les pràctiques són:
1. SER AUTÒNOM EN L'APRENENTATGE. Penso que en  aquests estudis universitaris es dóna molta importància al treball personal i autònom. D'aquesta manera, crec que és una competència que tinc assolida, tot i que sempre és millorable. No obstant, una de les sub-competències que considero que hauria de treballar més és la de Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional, ja que em resulta dificultós opinar d'una persona que porta treballant en aquest camp més de vint anys i no pas jo que només he vist la part teòrica.
2. REFLEXIONAR SOBRE EL SEU PROCÉS D'APRENENTATGE. Pel que fa a aquesta segona competència, diria que és ara el moment on reflexionem, ja que fins aleshores desconeixia el món de l'Educació Infantil i treballàvem més sobre hipòtesis o possibles casos d'escoletes. Per tant, penso que és una de les competències que més treballaré en aquesta assignatura i a les pràctiques.

3. ANALITZAR I REFLEXIONAR SOBRE EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES D'EDUCACIÓ INFANTIL. És una de les competències que encara no he adquirit però que segurament assoliré durant aquest primer període de pràctiques i el que realitzaré l'any pròxim. A més, aquest blog serà una eina molt útil per anotar-hi l'anàlisi i reflexió sobre el funcionament del centre on realitzo les pràctiques.
4. ANALITZAR I REFLEXIONAR SOBRE EL SEU PROCÉS D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE. Al igual que la competència anterior, necessito fer-hi feina i, per tant, aprofitaré el diari de pràctiques amb les reflexions que això comporta per incidir a aquesta competència que de ben segur que hauré adquirit una vegada acabada aquesta assignatura.
5. REFLEXIONAR SOBRE EL PROCÉS DE MILLORA. Finalment, aquesta tornaria a ser una de les competències que cal dur a terme perquè sempre a les escoletes hi ha alguna cosa a millorar. Així doncs, és una competència que no tinc però que adquiriré gràcies al projecte de millora que hem de realitzar al llarg de les pràctiques.

Pel que fa a les competències professionals segons Perrenoud són:
1. ORGANITZAR I ANIMAR SITUACIONS
D'APRENENTATGE. Podria dir que aquesta competència l'estic començant a adquirir ara assistint a l'escoleta, encara que al llarg de la carrera hem anat creant situacions fictícies, les quals es poden transportar a la pròpia escoleta.
2. GESTIONAR LA PROGRESSIÓ DELS APRENENTATGES. Penso que és una competència fonamental la qual es va aprenent al llarg de l'experiència i, sobretot, mitjançant l'observació. Aleshores, ara seria el moment idoni per incorporar-la i així poder desenvolupar un paper adequat.
3. ELABORAR I FER EVOLUCIONAR ELS DISPOSITIUS DE DIFERENCIACIÓ. És una competència pròpia de les pràctiques i puc afirmar que, després d'aquesta segona setmana de pràctiques, estic començant a assolir-la encara que em falta molt per aprendre.
4. IMPLICAR ALS ALUMNES EN ELS SEUS APRENENTATGES I EN EL SEU TREBALL. Crec que com ocorre amb la majoria de les competències, no la tinc interioritzada, encara que penso que ara és el moment on l'he d'aprendre a dur a terme.
5. TREBALLAR EN EQUIP. Aquesta si que és una de les competències que he pogut anar aprenent al llarg de la meva vida, encara que més concretament des de que curso a la universitat. A més dels treballs individuals duts a terme, hem hagut de fer-ne molts en equip. Realitzant aquest tipus de treballs aprens un gran nombre d'habilitats i altres punts de vista que sense realitzar-los no hagues estat possible.
6. PARTICIPAR EN LA GESTIÓ DE L'ESCOLA. Considero que és una competència essencial en el cas en que ens haguem de posar al capdavant d'una escoleta o bé per optimitzar els recursos. Tot i això, crec que aquesta serà una de les competències que més díficil tindré d'adquirir pel que fa a la gestió ja que, o almanco fins ara, no he tingut l'ocasió de tractar aquests temes al centre on faig les pràctiques.
7. INFORMAR I IMPLICAR ALS PARES. Aquesta competència probablement tampoc la pugui interioritzar ja que només siré una practicant i no pas la tutora. No obstant això, si que puc aprendre a comunicar als pares algun tret destacable dels seus infants, i comunicar-ho, per exemple, enel moment en que els venen a buscar. És a dir, no crec que dirigesqui una reunió ni faci debats.
8. UTILITZAR LES NOVES TECNOLOGIES. Al llarg de la carrera he pogut emprar i, per tant, adquirir la competència de les tecnologies, encara que en el món de l'ensenyança no ho he pogut posar en pràctica ni crec que ho faci en aquesta escoleta degut a les instal.lacions que presenta.
9. AFRONTAR ELS DEURES I ELS DILEMES ÈTICS DE LA PROFESSIÓ. Pel que fa a aquesta novena competència, considero que l'he anat adquirint al llarg de tota la meva vida amb l'ajuda dels professinals de l'escola, dels companys i de la meva família. No obstant això, em falta aprendre a inculcar als alumnes tots i cada un dels valors de la persona.
10. ORGANITZAR LA PRÒPIA FORMACIÓ CONTÍNUA. Intento involucrar-me en totes les tasques de l'escoleta on faig les pràctiques per tal de poder-me formar plenament. Tot i això, penso que encara em queda un llarg camí per endavant.

Per tant, podria dir que hi ha algunes de les competències en general que les tinc assolides, encara que veig que me'n falten moltes per poder anar aprenent al llarg de la carrera i de la trajectòria professional en general.


JUSTIFICACIÓ COMPETÈNCIES:
1.2. treball aquesta competència quan busco les bones actuacions professionals que m'han ajudat a adquirir algunes de les competències que tinc
2.1. quan observo les debilitats i fortaleses que posseeixo en quant a les competències professionals
2.3. he descrit el que vull aprendre i els objectius que m'he proposat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada