dimarts, 5 de març del 2013

Observació d'aula: l'ambient de les fosques

El passat dilluns 25 de febrer vaig poder gaudir de l'observació d'un dels ambients que realitzen tres pics per setmana en el centre on faig les pràctiques, l'escoleta de Sencelles "Els Molins".
 
Els ambients es duen a terme els dilluns, dimecres i divendres de les 10:30h. a les 11:15h. aproximadament. En aquest moment, els infants tenen a la seva disposició tres ambients diferenciats: el de la natura, el de moviment i el de les fosques.
 
En aquest cas, vaig tenir l'oportunitat de presenciar els jocs i les interaccions que es duien a terme a l'ambient de les fosques, el qual no compta amb cap tipus de llum, llevat del poc que fan dos fluorescents amb llum ultravioleta. A dit ambient, els infants trobaren al seu abast sis cintes blanques fermades cada una a un pal de fusta i 3 ò 4 ampolles de plàstic transparent omplertes fins a la meitat d'aigua tenyida amb colorants fosforescents.


En un primer moment entraren pocs infants en aquesta sala (uns 4 ò 5, tenint present que en el moment dels ambients s'ajunten tots els infants del centre menys els nadons). Aquests varen decantar-se per observar els materials disponibles i com estaven presentats (era un material nou en aquest ambient). A continuació, i la gran majoria dels infants que anaven entrant a la sala, es decidiren per agafar les cintes blanques i no pas les ampolles. Així com anava passant el  temps, els infants anaven canviant d'ambient i, per tant, passaren molts d'ells per aquest.
 
Un dels jocs més freqüents que hi va haver va esser el d'agafar les cintes i córrer per tota la sala. A més, molts dels infants relacionaven les ampolles amb un tresor, fins arribar al punt de demanar-me si les hi guardava per a que els altres companys no en fessin malbé. També, les situaven al terra i amb una cinta li feien voltes (que jo vaig interpretar com si es tractàs de fer un conjur).
No obstant això, hi va haver un moment en que els infants s'ajuntaren al centre d'aquesta sala i amb l'ajuda de les cintes pegaven a uns ous de suro pintats amb pintures fosforescents que penjaven del sostre.
 
En un dels moments en que vaig haver d'intervenir més va ser quan els infants volien obrir les ampolles o bé quan volien treure material d'aquesta sala o entrar material d'algun altre ambient (tenen la norma de que no poden mesclar els materials dels diferents ambients).

El temps dedicat als ambients va finalitzar en el moment en que va sonar la cançó "els dits de la mà", la qual sona cada vegada que han de finalitzar i, per tant, els infants ja la tenen ben interioritzada.


 
 
JUSTIFICACIÓ COMPETÈNCIES:
1.2. reflexion sobre l'activitat descrita amb relació a la bona actuació professional
4.2. considero que aquesta activitat és una de les bones pràctiques que porta a terme el centre on realitzo les pràctiques

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada