dijous, 11 d’abril del 2013

Reflexió i comparació de JORNADES

Després d'haver comparat amb unes quantes companyes les diferents jornades que es duen a terme a les escoletes on realitzem les pràctiques, he pogut veure punts que tenim en comú i d’altres que divergeixen.
A totes les escoletes, la jornada comença amb un servei de matinet, el qual fan ús aquells infants que els pares, per qüestions generalment laborals, tenen la necessitat de deixar els seus fills abans de les 9h. Depenent de l’escoleta, es proposen un tipus d’activitats o altres, amb uns materials i/o joguines diferents a cada una d’elles. Algunes opten per un tipus de material no estructurat i, d’altres, ofereixen materials convencionals. Tot i això, quasi totes coincideixen en la llibertat d’elecció de joc que volen dur a terme els infants.
En el moment en que tots els infants ja són a les seves respectives aules (les 9h. del matí aproximadament), totes les escoletes comencen amb un temps lliure de joc i, a continuació, el ritual del “bon dia”, excepte una que no el realitza ni mira el temps que fa. Tot i que les cançons poden ser diferents en cada un dels centres, comparteixen la mateixa estructura: cançó de benvinguda on es sol saludar a cada un dels infants, altres cançons variades i canviants segons el centre i les edats i, mirar quin temps fa cada dia. A més, hi ha algunes d’elles que tenen present el dia de la setmana en que ens trobem i va seguit d’una cançó específica.


A partir d’aquí, hi ha diferències més notables entre els diferents centres, ja que alguns duen a terme una activitat, altres berenen (com en el cas del que jo faig les pràctiques) i altres que no berenen com és el cas de Teringa.
En el moment del berenar també trobem algunes diferències, ja que hi ha centres que abans de les menjades realitzen el ritual de la higiene. En el cas del centre on faig les pràctiques, aquest ritual es du a terme després del berenar, a no ser que els infants hagin fet alguna activitat i s’hagin embrutat. A més, els infants ajuden a netejar la taula.
A continuació, totes les escoletes que he consultat surten al pati, que generalment sol ser d’uns 30 minuts aproximadament. En el cas del centre on jo estic, no es contempla un horari per sortir a l’espai exterior, ja que sol ser aprofitat a l’hora dels ambients o bé després d’haver fet l’activitat surten un temps. Per tant, al ser una escoleta que dóna molta importància a passar temps a l’exterior, surten sempre que es pot i que els temps ens acompanya, i no pas perquè l’horari ens ho estableixi.
Llavors, després del berenar, al centre de Sencelles es du a terme una activitat o bé la sortida als ambients d’aprenentatge, fet que comparteix en poques escoletes. Un cop acabada l’activitat, es procedeix al moment d’higiene que sol ser a damunt les 11h del matí. Aquest fet si que és més similars amb la resta.
Cap a les 12h. es finalitza la jornada per aquells infants que no dinen al centre i, en  canvi, per a la resta comença el dinar. Aquest servei s’ofereix a totes les escoletes que he analitzat. Així com també passa amb l’hora de dormir.
 
Què es podria incorporar a l’escoleta on realitzo les pràctiques?
Després de comparar les diverses jornades, puc comprovar que la jornada que visc cada dia al centre és bastant marcat i amb uns horaris coherents.
A pesar d’això, un dels punts que considero que s’hauria d’incorporar al meu centre és el moment de la higiene que s’hauria de realitzar abans de les menjades. És a dir, que els infants es netegessin les mans abans i després de berenar o del dinar.
Per tant, penso que els diferents moments del dia estan prou estructurats i clars, on cada infant sap en tot moment el que ha de realitzar i de quina manera.



JUSTIFICACIÓ COMPETÈNCIES:
3.2. analitzo i reflexiono sobre l'organització del centre on faig les pràctiques.
4.2. comparo l'organització de diferents centres i n'extrec les bones practiques.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada