dimarts, 16 d’abril del 2013

Tres bones pràctiques educatives (0-3 anys)

Després d'haver visitat el llistat d'experiències (0-3 anys) i d'haver observat que hi ha una gran quantitat d'idees que ens poden servir en un futur degut a la seva innovació dins el món educatiu, n'he destriat tres que considero que són les més engrescadores:

Juguem amb magranes... quina novetat!
Primer de tot, dir que aquesta fruita és fàcil de trobar en les nostres illes, tot i que no és una fruita gaire habitual pels infants i només la podem trobar a la tardor. A més, cal dir que és un fruit que ens pot donar molt de joc degut a les diverses característiques que presenta: el color del seu interior, els grans on a dintre hi trobem la llavor, el suc que desprenen que tinta,el seu gust i olor característic, etc.
Com bé exposen en l'enllaç, hi ha una gran varietat de possibilitats que es poden fer amb les magranes (trepijar, pintar, esclafar els grans, menjar...). Per tant, em sembla molt interessant poder dur a terme una experimentació amb aquest fruit ja que crec que poden sortir moltes idees i els infants poden adquirir un gran nombre de coneixements. Degut al període que es desenvolupen les pràctiques no ho podré proposar i poder experimentar-ho, emperò, crec que és una activitat que probablement dugui a terme en un futur.
Per concloure, podriem dir que amb aquesta es poden treballar els cinc sentits.


Poder anar a beure aigua
Tal i com relata aquesta mestra, els infants d'aquestes edats únicament solen beure aigua al temps de berenar i/o dinar. A diferència dels més grans, que ja disposen de bebedors al pati, aquests infants necessiten demanar-ho. Per tant, aquesta seria una bona manera de que tots poguessin beure sempre i quan ho desitjassin.
Al centre on faig les pràctiques, no compten amb aquesta manera de poder beure aigua, sinó que la mestra és qui ofereix l'aigua després del berenar o del dinar. No obstant, és cert que hi ha infants que tenen set i ho demanen se n'ofereix a tots, encara que els més tímids i als que els costa més comunicar-se, com els més petits, no en demanen.
Pel que fa al material del tassons, penso que és positiu que siguin de vidre i, a l'escoleta on estic de practicant n'empren. Per una part, tal i com apareix a l'enllaç, serveix per poder evitar que l'aigua sigui blava. I, per altra banda, penso que és molt interessant emprar el vidre ja que és el material habitual d'aquests i que en un futur serà el que utilitzaran. A més, és més higènic i, sobretot, pot ser un factor educatiu molt important (aprendre que les coses es rompen, que amb el vidre s'ha d'anar alerta perquè ens podem fer mal, etc.).

La llum
Dins la nostra societat, trobem un entorn on la llum és molt present, bé sigui natural com artificial. És a dir, durant el dia, a l'espai exterior, podem gaudir del Sol el qual ens proporciona una llum natural amb diferent intensitat depenent del dia que fasi. I, pel que fa a la llum artificial, la trobem en les llars, les pròpies escoles, en el carrer una vegada fasi fosca, i en quasi totes les cases o recintes. Per tant, és un element que els infants coneixen i tenen al seu abast. No obstant això, poques vegades poden jugar i experimentar amb aquesta, sobretot amb l'artificial.
A través de la llum és pot dur a terme una experimentació molt diversa ja que ens dóna joc i creativitat. A més, segons com es presenti pot crear una màgia especial amb la qual pot suscitar un gran interès per part dels infants.
Un exemple serien les ombres, un dels temes que més els crida l'atenció als infants ja que els resulta molt curiós.
Voldria destacar un dels ambients que trobem en el centre on faig pràctiques: el de les fosques. Dit ambient ja l'he esmentat en altres situacions i que podeu veure en entrades anteriors. Després d'haver viscut aquesta experiència, puc dir que als infants els agrada molt i que es poden fer una gran quntitat de coses que mai m'hagués imaginat.


JUSTIFICACIÓ COMPETÈNCIES:
1.2. he pogut reflexionar sobre diferents actuacions professionals entre les que se'ns han presentat.
1.3. els enllaços que ens han facilitat, alguns corresponien a diferents blogs. És a dir, he hagut d'indagar damunt aquests.
4.2. mitjançant aquesta entrada he comparat bones pràctiques i he esmentat les que considero millors.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada