dijous, 9 de maig del 2013

Els espais exteriors... un repte pedagògic

El projecte de millora que hem dissenyat a l'escoleta on realitzo les pràctiques, Escoleta Els Molins a Sencelles, és sobre els espais exteriors, concretament el pati de l'entrada i el pati gros.

En un primer moment, el centre no ens havia indicat quin seria el nostre projecte de millora. Emperò, a la visita prepràcticum vam veure la falta de coherència que hi havia entre els espais interiors i els exteriors. Així doncs, entre la coordinadora i nosaltres vàrem decidir realitzar el projecte dels patis.
 

Primerament diria que és una escoleta que dóna molta importància al temps que passen els infants a l'exterior. Per tant, els patis també són un espai carregat d'aprenentatges. Això ha estat un punt que no hem tingut que lluitar gaire ja que elles, sempre que podien, sortien al pati o a l'entorn del centre.


Cal dir que les educadores ja tenien en ment fer una remodelació dels patis i, en una reunió de clautre que férem, vàrem presentar el que nosaltres creiem i elles ens digueren el que elles havien pensat. Ambdues parts vàrem estar d'acord amb molts de punts que cadascú exposava. Per la qual cosa, aquest camí ha estat més fàcil i sempre ens han donat bastanta llibertat de les decisions que preniem. A més, creàrem uns qüestionaris per saber l'opinió dels pares.
 
Alhora de dissenyar el projecte ens documentàrem amb llibres com El jardí dels secrets de Penny Ritscher o Educar en verd. Idees per apropar els nens i les nenes a la natura de Heike Freire, a més d'alguns articles. Un cop documentades, ens vàrem reunir les tres practicants i ens asseguerem a l'exterior per tal de veure els patis. D'aquesta manera anàrem anotant les coses que canviaríem, les que afagiríem, les que llevaríem, etc. En una segona reunió de claustre els exposarem les nostres propostes i amb la seva ajuda acabarem d'ajustar el projecte.

També, creàrem un dossier acompanyat d'una enquesta que fèrem arribar als pares. D'aquesta manera, els informàrem del projecte que duiem a terme i per animar-los a participar en aquest.

En quant al material que hem emprat per a la creació dels diversos espais i racons dels dos patis, cal dir que ha estat aportat per part de tota la comunitat educativa així com també veïns. Així doncs, gran part del material ha estat facilitat per les families i amb els quals hem reutilitzat per donar-li la funció que desitjavem. Per tant, diriem el que presupost d'aquest projecte ha estat el mínim.
 
Els objectius generals que hem establert són els següents:
  • Fomentar el seu desenvolupament de les intel·ligències: perceptiva, intuïtiva, emotiva, social, estètica, cognitiva, creativa, pràctica, corporal, motriu, etc.
  • Oferir propostes per observar i explorar les propietats sensorials, els canvis i les transformacions d'objectes i materials a trvés de l'experimentació i la manipulació, anticipant i comprovant els resultats de les accions realitzades.
  • Fomentar les interaccions entre els infants i l'adult.
  • Potenciar l'interès pel coneixement i cura dels éssers vius com les plantes i els animalons que es puguin trobar al pati.
  • Oferir material adequat per fomentar la seva curiositat i l'interès a partir de l'experimentació i manipulació lliure de l'infant.
  • Provocar la participació activa dels infants i siguin els protagonistes en el seu propi procés d'aprenentatge.
 
En quant a les creences de les mestres:
  • Adequar els espais exteriors ja que passen molt de temps en espais tancats.
  • Volen oferir un espai amb propostes lliures i obertes.
  • No oferir l'espai exterior com un lloc d'esbarjo, sinó com un lloc afavoridor del seu aprenentatge a partir de la seva pròpia acció.
  • Mitjançant l'acció i el joc de l'infant, entenen que és un lloc que afavoreix l'activació dels pensaments, afectes, accions, hipòtesis, aventures, incerteses, afinitats, interessos, presa de decisions, etc.
  

PATI DE L'ENTRADA:

La funció que hem pensat donar-li a aquest pati és més funcional. És a dir, aprofitar per a que els infants hi puguin realitzar les activitats i les menjades a l'aire lliure, a més d'un lloc per a l'esplai.

Pensàrem dissenyar un racó per a que els infants poguessin gaudir a l'exterior, emperò, degut a la falta de sostre, consideràrem que segons quin racó muntàssim es faria malbé amb el pas del temps. Així doncs, pensàrem que fer un racó amb una barca podria donar molt de joc als infants i que aquest material aguntaria tant la pluja com el sol.
 

Mentre ens documentàvem, ens adonàrem de la importància de la llum i les ombres. Llavors, amb l'ajuda d'una tela a la qual li hem fet una sèrie de forts amb forma de rotllo i de diverses mides, la instal·larem a un racó d'aquest mateix pati. A més, un dels factors que els pares esmentavem molt als qüestionaris que els passàrem era la falta d'espais amb ombres.
 

Gràcies a un predís que hi ha a l'entrada, pensàrem que aquest era l'espai idoni per situar-hi unes taules i així poder sortir a realitzar activitats, berenar-hi, etc. També, cal dir que la paret situada just al darrera d'aquest predís ha estat pintada per un pintor que l'ha enviat l'Ajuntament ja que ha de realitzar hores per la comunitat. D'aquesta manera, la pintura ha estat posada per l'ajuntament i les hores del pintor són gratuïtes. El dibuix que ha fet ha estat una continuació del jardí que hi ha a l'entrada. El predís també ha estat pintat amb unes fulles, així quan els infants s'asseguin, pareixera que seuen a sobre d'una fulla.


 
PATI GROS:

Primer de tot dir que és un pati on hi abunda el formigó, la qual cosa limita molt tant pels aprenentatges dels infants com per a nosaltres poder incorporar coses. A més, per seguir amb la línia del centre, els materials seleccionats per incorporar són millors els naturals, deixant de banda les joguines de plàstic.

A pesar d'això, cal dir que disposen d'una sèrie de bicicletes i motos de plàstic, les quals es deixen a una paret del pati. Nosaltres, per tal de donar una motivació per a arreconar-les, hem pintant un aparcament al terra.

Pel que fa a l'abundància del formigó, s'ha minimitzat gràcies a unes bigues de fusta que han clavat a una part del pati, formant així un tancat on a dintre hi han posat terra. Aquesta terra ha estat escampada de tal manera que no fos plana, sinó amb algunes elevacions per tal de provocar diferents nivells. A la part del darrera del tancat hi trobem una paret blanca, a la qual hem penjat dos palers de fusta, on hi hem col·locat uns cossiols per la pert del darrera amb unes plantes trepadores. A la part inferior d'aquests, hi hem penjat uns pots de ferro amb unes baquetes perquè els infants puguin fer servir de "tambors", així com uns enfilolls de pots i pedres al dedins per fer renou.
 

A més, l'escoleta ha comprat dues taules per sembrar-hi. Entre aquestes taules i un boci de terra que hi ha a un costat del pati gros hi han sembrat tomatigues, prebes, alberginies, a més d'alguna planta aromàtica. Per tant, hem construit un hort on els infants siran els protagonistes i autors d'aquest.
 

En aquest pati, ja comptavem amb la presència de dos areners i un plafó per fer transvassaments amb l'arena. No obstant això, dit plafó estava en males condicions ja que faltaven molts de recipients que s'havien caigut i els que hi havia estaven romputs. Per tant, nosaltres l'hem construit de nou. També, per guardar els estris dels areners (pales, poals, rampins, etc) hem elaborat una prestatgeria amb l'ajuda d'uns caixons de plàstic que solen emprar per transportar fruita. Dits caixons han estat facilitats per una veïna del poble.

A un racó del pati hi trobem un petit espai on no hi ha formigó, sinó terra i un amatller sembrat. En aquest espai construirem una cabanya, similar a la dels indis, amb l'ajuda d'unes canyes i una tela facilitada per una mare.
 

 
En aquest pati sí que comptam amb una petita porxada on hi hem penjat unes teles. Perquè ens fos més fàcil de penjar-les, demanàrem a l'obra que fan just al devora l'escoleta un "mallazo" que s'ha clavat al sostre. Per tant, hem buscat teles de diferents textures i colors perquè els infants puguin experimentar amb aquestes. A més, també pot ser un lloc on es poden amagar.

A continuació de les teles, hem penjat unes calces on a l'interior de cada una hi hem posat un tipus de material diferent: llenties, ciurons, mongetes, arena, pasta, tela, etc. La finalitat d'aquestes es que els infants puguin, mitjançant el tacte, descobrir i experimentar amb el material que hi ha a dintre.
 
 

I, finalment, amb l'ajuda de pots de ferro, hem construit uns menjadors pels ocells que s'apropin. A més, n'hem creat un amb l'ajuda d'una botella de plàstic i dues culleres de fusta que serveixen pel soport del menjar.


 

JUSTIFICACIÓ COMPETÈNCIES:
4.1. documentar-nos ha estat un factor molt important per dur a terme el projecte
5.2. he justificat per quin motiu hem realitzat el projecte de millora i quina finalitat té
5.4.  he identificat els entrebancs que ens hem anat trobant al llarg de tot el projecte
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada